Friday, March 20, 2009

Syurga Itu Di Bawah Telapak Kaki Ibu..

salam seDunia..

sekian lama asam menghilang, terasa indah sungguh bumi kita ini..tapi bukan itu yang asam hendak ketengahkan..asam nak berkongsi bidalan 'syurga itu di bawah telapak kaki ibu' bersama semua..

hendak dijadikan satu cerita..ada seorang budak kampung bernama Atan..berumur 8 tahun..di sekolah dia telah di ajar oleh gurunya mengenai bahasa Melayu..cikgunya telah memberitahu bahawa 'syurga itu di bawah telapak kaki ibu' .. Atan yang masih muda, tidak mengerti apa2..hanya mengingat apa yang diberitahu oleh cikgunya itu..

sesampainya di rumah..Atan meluru mencari ibunya.. "ibu! ibu!"..Ibunya yang sedang sibuk memasak di dapur, menyahut panggilan anak kesayangannya itu.."ibu di dapur nak.." Atan meluru kepada ibunya dan bertanya "ibu..tadikan..cikgukan..diakan...cakap bawah kaki ibu ada syurga..nak tengok?" ibunya yang hanya berkemban dan berselipar masa itu hanya tersenyum..Atan terus memaksa ibunya menunjukkan telapak kakinya lalu, ibunya meminta anaknya mencangkung di lantai..Atan tanpa banyak bicara terus mencangkung..

lalu ibunya membuka seliparnya lalu menunjukkan tapak kakinya pada anaknya..Atan yang setia menanti terus merenung ke tapak kaki ibunya itu .. sambil itu ibu memberitahu Atan bahawa bidalan itu hanyalah untuk memberitahu bahawa kalau hendak masuk syurga, jangan derhaka pada ibu.. Atan yang keliru pada mulanya, faham akan maksud perumpamaan itu..secara tidak sengaja Atan terpandang satu lubang berbulu dalam kain ibunya.."itu apa ibu?" tanya Atan pada ibunya.. ibunya tersenyum sekali lagi lalu menjawap.. "itu syurga abah kau.." Atan keliru semula..

3 comments:

uncle^dean said...

hehhehe...surga abah ko atan...ingat tu.. =))

zoul yazix said...

syurga bapak kau dah dilihat oleh kau..kalo bpak kau tau,kau bakal melihat neraka kau...haha

asam said...

ini sekadar cerita blue rakyat..tak lebih tak kurang..bagi yang paham, paham ler..yang tak paham tu..asam no komen..

 

e n c i k a s a m Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger