Tuesday, November 4, 2008

Mandi jenazah pun tak biasa?

asam melepaskan geram..

Ada satu hari yang suram tu .. aku ada dapat satu kes mayat ni .. jenazah merupakan salah sorang BIG SHOT la jugak satu ketika dulu..seorang "Tan Sri".. lepas aku dah awet mana2 yang patut .. aku pun bawak la jenazah tu gi bilik mandi .. untuk di mandi kapankan dengan sorang ni yang aku panggil "Wak"..Masa aku nak mandikan tu .. ada la datang sedara-mara arwah yang bukan main gempak lagi kete dorang .. Alphard..Stream..Acura RS..Mercedes .. helikopter jer takda .. anyway dorang semua duduk kat luar..sembang2 antara dorang .. aku pun macam biasa memang suka buat keje amal ni .. so aku niat nak tolong la Wak ni mandikan jenazah .. tup tup .. Wak tanya aku "panggil la anak-anak waris mandikan sama"..aku pun jawap "ok" then aku pun keluar la panggil anak2 jenazah.. aku bersuara "assalamualaikum..saya minta jasa baik waris atau sesiapa, kita mandikan untuk kali terakhir jenazah ni.." korang tau apa jawapan anak kandung dia ni ?? dia jawap " eh takper la ustaz .. kitorang tak biasa laa" grrr... menyirap aku dengar jawapan tu .. aku masih sempat senyum .. masuk balik dalam bilik mandi ..

Naluri aku memang sangat2 tak puas hati dengan jawapan anak jenazah tu .. tak sampai 5 minit .. aku keluar balik dari bilik tu dan bersuara "mintak semua waris yang ada .. kumpul semua, saya ada bende nak cakap" dorang pun macam ayam pulang reban .. semua kumpul ..khuysuk nak dengar apa yang aku nak cakap.. ada yang aku sempat dengar perbualan dorang .. sempat citer pasal golf lagi tu .. mangkuk hayun tol..aku pun bersuara "Jenazah di dalam ni ayah pada Dato'..Datin' sekelian ..sekarang ni Dato', Datin cakap tak biasa nak mandikan ayah sendiri.. takper .. tapi jangan salahkan kalau 10-15 tahun lagi.. kalau Dato' Datin' plak yang meninggal .. anak2 yang kecik2 ni (sambil tunjuk kat anak2 dorang) .. jawap "kitorang tak biasa laa ustaz..pasal masa arwah atuk meninggal dulu.. dorang pun tak mandikan" aku senyum sinis terus masuk balik tolong Wak ..

Sekejap jer pastu .. masuk mangkuk yang cakap tak biasa tadi tu .. muka tebal ..nak tolong mandikan ..dia bersuara "maafkan saya.. saya nak tolong mandikan tapi saya tak tahu macamana nak mandikan..saya malu depan anak2 saya" aaaaaa.. tu la sebab utamanyer .. aku tak paham betul la dengan manusia skang ni .. ego kemain .. berlagak kemain ..tapi bila sampai bab bab camni .. bodoh piang! kalau dah tak reti tu .. pegi la belajar memana .. apa dorang ingat dorang ni immortal ker ? tapi apa apa pun aku puas hati pasal dapat menyampaikan apa yang patut .. alhamdulillah sampai skang ni.. Dato' tu still keep in touch dengan aku .. katanya, dia tak pernah tengok ada orang muda yang berani bersuara.. asal dia datang semenanjung jer .. dia mesti ajak jumpa .. abis dah geram aku .. sekian

p/s: adakah anda seorang yang berani mengambil risiko.. sorang tau selamat sekampung..? asam tak sanggup jadi orang kampung tu..

1 comments:

Ibnumuflih said...

alhamdulillah.. masih ada juga anak muda di zaman sekarang yang ambil berat dalam hal2 ini mcam ni, semoga allah memberi balasan yang baik kepada antum .. barakallahu fiek

 

e n c i k a s a m Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger